Kurangkan Bicara

[1]
Kesian, pukul 8 lebih tadi ada kawan hantar sms. Ada masalah agaknya. Aku reply aku tak free. Aku tgh ada program.

La ni dah nak pukul 1 pagi baru aku balik rumah, aku hantar sms balik cakap aku free. Dia tak reply pulak.

Kesian pulak. Takut ada masalah urgent je.

Mungkin kawan ni ada baca benda ni. In which case, sorry ye…

[2]
Ada satu gejala kat Bicara aku tengok.

Ada beberapa org (ke org sama?) yg beriya-iya dok kata org lain terlalu banyak berbicara, terlalu banyak bermain-main, dan kurang pula bekerja.

Dua benda:

1. Tampaknya, seolah-olah di dunia ini dia shj yg bekerja, dan org lain free 24 jam utk berbicara. Mungkinlah kot, aku tak nafikan mmg ada org lain yg nampak selalu bersuara (untung dia lah dia ada banyak masa utk dok depan pc), tapi aku sbg manusia tak dpt tidak dr merasa ada sesuatu yg tak kena dgn teguran (atau cercaan) spt ini. Mungkin pd maksud mungkin pd uslub.

Bagaimana dia tahu org lain tidak beramal apabila tidak berkata?

2. Oh ya. Org ini juga tegur org lain kerana terlalu banyak berbicara. Tapi sedar atau tidak dia juga semakin banyak berbicara dgn mesej ‘menegur’nya.

Teringat pulak kisah imam dan dua makmum yg kami dok gelak-gelak masa zaman bebudak dulu:

Tengah bersembahyang seorang imam dan dua makmum, tetiba lalu seekor tikus…

Imam: Eh, tikus!
Makmum1: Eh, tak boleh cakap la! Nanti batal sembahyang!
Makmum2: Nasib baik aku tak cakap. Kalau aku cakap mesti batal sembahyang aku.

Funny?    It may seem funny to us back when we were kids, but it seems funnier when we adults are ACTUALLY doing it.

O you who believe! Why do you say that which you do not do?‘ [Al-Saff 61:2]

ukashah

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s