Winning The Heart

[1]
Ustaz Zulkifli Ismail. Beberapa kali terdengar org sebut nama dia. Kawan kerja sebut, adik sebut… Selalu bagi kuliah, bawak usrah, imam jemputan, ex-Mesir, etc. Mlm ni baru berkesempatan berdampingan dekat dgn dia.

Bukan apa, temankan dia bagi tazkirah kat bebudak kerja shift malam kat tempat kerja. Sambil-sambil temankan tu banyak jugak sempat aku borak dgn Ustaz.

Cemburu aku. Harapnya salah satu cemburu yg dihalalkan. Contoh org yg beramal. Ke hulu ke hilir buat kelas dan penuhi permintaan. Bulan-bulan berulang alik ke Perak, pun buat kelas. Cita-citanya nak buat ‘madrasah moden’.

Sampai pukul 2 lebih pagi. Dah sudah kami sesama minum teh tarik kat Sg Udang. Suasana mcm ni yg buat aku terimbas saat-saat bermusafir bersama ustaz2, shaikh2 dan murabbi2 suatu masa dulu…

[2]
Antara isi tazkirahnya, Ustaz Zul cerita tentang sophist dan sophism. Terpercik drpd falsafah Greek spt Plato dan Aristotle, sophism bermaksud penggunaan ‘manipulasi perkataan’ (manipulation of words) dlm menyampaikan ilmu.

Golongan sophist ni, bahasa dia at first nampak mengagumkan dan convincing. Kata-kata mereka seolah-olah menepati maksud dan dilengkapi hujah. Sedangkan kalau kita amati betul-betul, amat salah apa yg mereka katakan. Drpd dua segi: (i) bukti dan dalil yg mereka bawa. (ii) qa`idah ilmiah yg mereka gunakan bagi menggunakan bukti utk menyampaikan maksud.

Sambil duduk tepi Ustaz tu termenung aku. Alangkah betulnya Ustaz. Gejala pd apa yg Ustaz kata, terpampang di mana-mana. Dlm TV, drpd radio, dlm Utusan Malaysia…

In fact dlm BicaraMuslim pun boleh nampak imbasan-imbasan ini. Kata-kata yg nampak spt fasih tentang hukum dan agama, penggunaan terminologi yg buat org biasa kagum dgnnya… Tapi gagal memenuhi tuntutan berhujah dgn ilmu, dan lebih malang menyebabkan org lain menuruti pandangan ini.

Ada org tanya Ustaz: “Jadi Ustaz, macamana nak bezakan org yg berkata betul dan tidak?”

Ustaz kata: “Belajar.”

[3]
A sister used to have a quotation as her email signature: “It’s not about winning the argument, it’s about winning the heart”.

And this has started playing in the mind.

On trying to exert the truth, I think I may have crossed the boundary of someone’s brotherly comfort.

As a song goes: “Sometimes I may win, sometimes I’ll lose.”

ukashah

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s